En dan zit er alweer meer dan een week op... - Reisverslag uit Chaslands, Nieuw Zeeland van Nicole - WaarBenJij.nu En dan zit er alweer meer dan een week op... - Reisverslag uit Chaslands, Nieuw Zeeland van Nicole - WaarBenJij.nu

En dan zit er alweer meer dan een week op...

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

20 September 2014 | Nieuw Zeeland, Chaslands

Hallo,

En dan er al weer meer dan een week op. Of ja ik zeg nu wel meer dan een week, maar het is alweer bijna twee weken. Wat gaat de tijd toch snel. Ik ben op dinsdag 9 september in het vliegtuig gestapt richting Nieuw Zeeland. Op dat moment is dan eigenlijk mijn reis begonnen, maar voor mijn gevoel is de reis pas 11 september begonnen, de aankomst dag in Nieuw Zeeland. De reis was best lang en erg vermoeiend, waardoor ik de reis ook weer snel wil vergeten en me bezig wil houden met alle leukere dingen van het reizen naar Nieuw Zeeland en Australië. De eerste dagen hebben we het rustig aan gedaan en zijn we in Spencerville geweest, een klein dorpje bij Christchurch in de buurt. Daar hebben we wat gewandeld, vanwege de regen niet de wandeling gemaakt die we wilden maken, mja dat hoort erbij zullen we maar zeggen. We hebben geluk gehad dat we daar zijn gebleven, omdat de campervan niet wilde startten. Wat bleek de accu was niet meer goed. Wij teruggegaan naar het verhuurbedrijf en een andere accu gekregen. Nu gelukkig geen problemen meer met de campervan.

Na de rustige dagen zijn we verder gereden naar Geraldine gereden als tussenstop om de dag erna door te rijden naar Mount Cook. Mount Cook was het eerste echte toeristendingetje wat we zijn gaan doen. We wilden daar gaan kayakken, maar door de kou van de afgelopen weken, en natuurlijk de winter, is het meer nog bevroren. Dus hebben we maar alleen wandelingen gemaakt. Dit was natuurlijk wel jammer, maar door de verse sneeuw die gevallen was hebben we mooie foto’s kunnen maken. We hebben de eerste dag een wandeling gemaakt bij Hooker Valley, met veel sneeuw. De dag erna was de sneeuw weg en zijn we bij Tasman Glacier Lake en de Blue Lakes gaan wandelen.

Vanuit Mount Cook zijn we doorgereden naar Milford Sound, we hebben een nacht geslapen in Kingston. Het holiday park zelf had al de slogan ‘de ideale tussenstop om je reis te vervolgen naar Milford Sound’. Beter kon niet dachten wij en hebben wij hier geslapen. Een prima holiday park en zeker ideaal als tussenstop. Na een goede nachtrust vroeg opgestaan om naar Milford Sound te vertrekken. We hadden al gehoord dat er sneeuw onderweg was en dat het dan ook goed was om zo snel mogelijk naar Milford Sound te gaan. Helaas klopte de weersvoorspelling niet helemaal, want de sneeuw die zaterdag zou komen kwam vrijdag al. Wij toch maar naar Milford Sound gereden, mochten we dan daar een nacht langer moeten blijven, geen probleem. Eenmaal aangekomen in Milford Sound werd al gezegd dat de weg hoogstwaarschijnlijk zaterdag ook nog dicht zou zijn.

Even ter verduidelijking je kunt Milford Sound maar via één weg bereiken. Je moet 120 kilometer heen en weer 120 kilometer terug. Iets wat we in Nederland niet kennen. Deze weg komt door een berggebied heen, zelfs een tunnel van bijna 400 meter lang door een berg heen. Overal mag je eigenlijk 100 kilometer per uur rijden, maar dit is niet te doen door de vele bochten. Sneeuw zou dan betekenen dat er nog meer kans is op een lawine dan normaal en de wegen zijn glad, wat niet altijd even leuk is met de wegen van hier. Als de weg dan is afgesloten betekent het dat je in Milford Sound moet blijven. In Milford Sound is natuurlijk wel van alles te doen, maar het is jammer om daar een paar dagen te zitten terwijl er ook nog zoveel meer te zien is in Nieuw Zeeland. Wij hebben er dan ook voor gekozen om de geboekte Cruise van vrijdag te cancelen en op vrijdagochtend voor half acht te vertrekken naar Te Anau.

Uiteindelijk zijn we vrijdag nog verder naar het zuiden gereden dan Te Anau. We dachten als we dan toch de planning om moeten gooien dan gooien we hem helemaal om. Eerder naar het zuiden, zodat we ergens anders de tijd hebben om langer te blijven. De routes hier zijn erg mooi, al rij 200 kilometer dan heb je ook echt 200 kilometer veel verschillende landschappen. Het is dan ook helemaal niet erg om veel te rijden.

Op zaterdag zijn we naar het meest zuiderlijke puntje van het zuider eiland van Nieuw Zeeland geweest. Dit stelde niet zo heel veel voor, alleen een bord in de grond, maar ik vond het wel iets waar we als toerist geweest moeten zijn. Daarna zijn we door gereden naar Catlins. Een of ander groot gebied met heel veel mooie natuurdingen. Net voordat de regen begon hebben we de Mc Lean waterval bezocht, erg mooi om te zien.

Even een samenvatting van de verschillende landschappen van hier: Veel bergen met sneeuw, rotsen of bomen. Landschappen met hoogteverschillen met weilanden of een soort heides. Landschappen met veel water, beekjes of gewoon een groot meer. Wegen die vlak langs het strand op gaan. Soms lijkt het net of je door een oerwoud heen rijdt en andere keren is er weer helemaal niets om je heen. Echt geweldig vind ik dit. Ook valt het me op dat er heel veel plekken langs de weg zijn waar je kunt stoppen. Dit levert dus veel foto’s op. Ik ga proberen wat foto’s te uploaden bij dit blog, als het lukt zien jullie dit vanzelf.

Al met al gaat het hier allemaal heel erg goed. Is het veel de planning aanpassen, maar doordat we niet veel gepland hebben is dit geen probleem. Ik kijk nu al uit naar al het moois wat nog gaat komen. Ik probeer jullie zoveel mogelijk op de hoogte te houden van mijn reis!!

Groetjes uit het prachtige Nieuw Zeeland!!