Bijna krijgen we bezoek... - Reisverslag uit Hamilton, Australië van Nicole - WaarBenJij.nu Bijna krijgen we bezoek... - Reisverslag uit Hamilton, Australië van Nicole - WaarBenJij.nu

Bijna krijgen we bezoek...

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

30 Januari 2015 | Australië, Hamilton

Mijn vorig reisverslag (in november) ben ik geëindigd met dat we weer richting het zuiden gingen trekken en dat we op zoek gingen naar werk. Dit hebben we allebei dan ook gedaan. Onderweg naar het zuiden hebben we een bezoekje gebracht aan Fraser Island, wat heel erg bijzonder was. Fraser Island is een eiland die geheel bestaat uit zand, natuurlijk groeien er wel bomen en zo, maar de ondergrond is zand. Je kunt hier alleen met een 4WD naar toe, deze hebben wij niet waardoor we een tour hebben gedaan. We zijn met een bus het eiland door gecrost en hebben we veel mooie plekjes van het eiland gezien. Het was echt heel gaaf om te doen, maar één dag in een 4WD bus was voor mij lang genoeg. We waren dan ook blij dat we maar een eendaagse tour hebben gedaan. Daarna zijn we naar Brisbane gegaan. Daar ligt het bekende Australia Zoo van Steve Irwin. Hier hebben we dan ook een bezoekje aangebracht. Echt ontzettend gaaf om daar rond te lopen en nu in het echt te zien wat ik al vele malen op tv heb gezien. Het was dan voor mij ook een hele bijzondere dag. Dit was het laatste touristendingetje was op het lijstje stond van Sanne en mij om te doen. Nu konden we dan ook echt op zoek gaan naar werk.

Vanuit Brisbane zijn we naar Bathurst gereden. Bathurst en omgeving is echt een kersenbuurt, waardoor je in het seizoen kersen kunt gaan plukken. We wilden dit in eerste instantie gaan doen, maar hebben dit niet gedaan omdat we ook in Sydney konden gaan werken. Dat was werk dat ons leuker leek en veel minder zwaar. Dus zijn we vanuit Bathurst naar Sydney gereden. We hebben ongeveer 2 weken in Sydney gewerkt als Santa’s Helpers. We hebben geld opgehaald voor het Childrens Cancer Institute. We hebben geld opgehaald door rendieroren te verkopen. Het zijn niet echt oren, maar iedereen hier noemt het oren dus hebben wij dat ook maar overgenomen. Het zijn namelijk het gewei van een rendier die we verkopen. Daarnaast verkochten we ook verschillende lichtjes. Volgens mij was de hele actie een groot succes en is er veel geld opgehaald voor Childrens Cancer Institute.

Na het werk stond kerst in de Blue Mountains op de planning. We waren daar in totaal 5 dagen en hebben veel gezien. Helaas niet zo veel als dat we wilden, omdat ik ziek ben geweest. Helaas hoort dat er ook bij. Mja ondanks dat toch nog leuke dagen in de Blue Mountains gezien. We hebben daar de Katoomba Falls gezien, de Cliff Drive gedaan (via deze weg konden we alle highlights zien van het gebied rondom de Three Sisters) en we zijn nog naar andere uitkijkpunten gereden die een mooi uitzicht hebben over de bergen in de Blue Mountains. De Blue Mountains is een heel groot gebied en eigenlijk hebben wij nog maar amper iets gezien van het gebied. Maar voor nu hebben we gezien wat we konden zien.

Daarna stond nieuwjaar in Sydney op de planning, dit hebben Sanne en ik samen gevierd met Ilse en Suzanne. Ilse is een vriendin van mij van de middelbare school en echt heel erg gaaf om samen met haar oud en nieuw in Sydney te vieren. We wilden natuurlijk allemaal het bekende vuurwerk zien. Om een perfect plekje te bemachtigen moest je al om half 10 ’s ochtends in het park gaan zitten. Dit waren we niet van plan, dan maar een minder perfect plekje. Het leek ons helemaal niets om de hele dag in een park door te brengen zonder schaduw. We hadden van andere Nederlanders gehoord waar we naartoe konden om het vuurwerk te zien zonder dat je heel erg vroeg er hoeft te zijn. Wij zijn dan ook naar die plek gegaan. Zelfs al kom je pas een kwartier voor twaalf uur dan nog heb je een goed uitzicht op het vuurwerk. Voor ons was dit de perfecte plek. In Sydney hebben we ook nog een bezoek gebracht aan het Opera House en de Harbour Bridge gezien, de highlights van Sydney volgens mij. Ook hebben we 1 januari een nieuwjaarsduik gedaan op het bekende Bondi Beach. Het was echt ontzettend druk op het strand, het was dan ook schitterend weer. We hebben lekker op het strand gelegen en gezwommen, heerlijk om zo 1 januari door te brengen. 2 januari was het alweer zo ver om afscheid van Ilse en Suzanne te nemen. We gaan nu weer ieder onze eigen weg, hopelijk zie ik ze over een paar maanden weer.

Sanne en ik hadden nog veel van de Blue Mountains niet gezien wat we wel wilden zien. Omdat de auto 5 januari in Sydney naar de garage moest konden we nog wel een paar dagen naar de Blue Mountains toe. Hier hebben we dan nog een wandeling naar Hanging Rock gedaan. Door het slechte weer konden we nog niet alles zien wat we wilden zien, helaas. Maar Hanging Rock was wel een hoogte punt van de Blue Mountains van de twee keren dat we daar zijn geweest, dus het was zeker de moeite waard om nog een keer terug te gaan. We zijn ook nog naar de Jenolan Caves gezien. Dit zijn echt een stuk of 10 verschillende grotten die je allemaal kunt bezoeken. Wij hebben ervoor gekozen om twee grotten te bezoeken, de River Cave en de Imperial Diamond. Dit was ook echt heel gaaf om te zien. Onderweg naar Sydney hebben we onze eerste levende kangoeroe langs de weg gezien. De kangoeroe stond netjes te wachten tot hij na ons kon oversteken. Echt super gaaf om te zien.

Nadat de auto 5 januari weer goedgekeurd was, even olie vervangen en alles na laten kijken, konden we weer op weg naar nog een maandje vakantie. De moeder van Sanne komt 2 februari aan in Melbourne waardoor we 1 februari in Melbourne moeten zijn. In de tussentijd kunnen we nog lekker het land gaan verkennen. We wilden nog graag de Great Ocean Road zien met het Otway National Park en daarna naar de Grampions National Park. We zijn via een groot stuk van de Heritage Drive tussen Sydney en Melbourne naar Geelong bij Melbourne gereden. Toen we in Geelong waren kwamen we erachter hoe duur alle campings zijn vanwege het hoogseizoen hebben we maar besloten om niet de Great Ocean Road te gaan doen. We zijn daarom nu maar naar het binnenland getrokken, hier kennen ze ook het hoogseizoen maar zijn de prijzen veel lager dan langs de kust. Veel beter dus.

Vanuit Geelong zijn we naar Creswick gereden. Daar hebben we nog een aantal mooie wandelingen gemaakt en de Woolen Mill bezocht. Bij de Woolen Mill hebben ze allerlei verschillende soorten wol, alpaca, schaap en opossum. We wisten niet eens dat je van opossum wol kunt maken, we hebben ook geen idee hoe dat dat gedaan wordt, maar best bijzonder om te zien dat je opossum wol hebt. Vooral omdat opossums oorspronkelijk niet in Australië voor komt, het wordt beschouwd als een plaag die ervoor zorgt dat de inheemse dieren verdwijnen. Deze Woolen Mill zorgt ervoor dat de opossum toch nog nuttig is.

Verder in het binnenland ligt het Mungo National Park, hier willen we allebei heel graag naartoe. In Mildura, een plaatsje bij Mungo National Park in de buurt, hebben we een paar dagen moeten wachten tot de wegen droog genoeg zijn om naar het Mungo National Park te gaan. De afgelopen dagen heeft het blijkbaar in het binnenland heel veel geregend waardoor de wegen onbegaanbaar zijn geworden. Van Mildura naar het Mungo National Park toe is het zo’n 90 kilometer dirtroad, het park zelf bestaat ook alleen maar uit dirtroads. Dan wil je natuurlijk wel dat de weg goed begaanbaar is. We hebben besloten om een georganiseerde tour naar het Mungo National Park te gaan doen. We vinden het allebei niet verstandig om met onze eigen auto zoveel en zolang op dirtroads te rijden. Als er dan iets gebeurd kunnen we ook niet makkelijk om hulp vragen, omdat je in het Mungo National Park geen bereik hebt. We gaan dan maar voor de veilige optie en gaan een tour doen.

Achteraf was het heel erg verstandig dat we een tour hebben gedaan. Oké de wegen vielen allemaal reuze mee. Alleen maar een paar plassen water op de weg en wat gaten her en der. Maar de tour zelf was echt geweldig. We hebben heel veel geleerd over de geschiedenis van het Mungo National Park en over de Aboriginals die daar woonden. We hebben een prachtige zonsondergang gezien in het park. Heel mooi om te zien hoe het zand steeds weer van kleur verandert. Plus hebben we als bonus nog een geweldige sterrenhemel gezien. De maan was er niet die avond, waardoor zelfs de melkweg te zien was. Echt heel gaaf om mee te maken, een super afsluiting van een super dag.

Vanuit Mildura zijn we via nog een National Park naar the Grampians National Park gereden. In het eerste National Park hebben we de Pink Lakes bezocht. Dit zijn grote meren die een roze kleur hebben door het zout in het water. Helaas waren ze niet knalroze toen wij er waren, maar we hebben wel goed een indruk gekregen van hoe roze een meer kan worden.

Bij de Grampians hebben we heel erg veel verschillende wandelingen gedaan en veel gezien. We hebben alles gedaan wat we wilden plus nog een aantal bonus dingetjes. We hebben ons hier dan ook goed vermaakt. Na de Grampians wisten we nog niet zo goed wat we moesten gaan doen, we hadden namelijk nog ongeveer een week tot we in Melbourne moesten zijn. We hebben een paar dagen in Hamilton doorgebracht om daar nog het vulkanisch landschap in de omgeving te gaan bekijken. Het bijzondere hieraan was dat de vulkaan pas 8000 jaar geleden uitgebarsten, dus het landschap hier is nog vrij jong.

Vanuit Hamilton gaan we naar Melbourne toe om de moeder van Sanne op het vliegveld op te halen. Dit houdt dus in dat we bezoek krijgen. De moeder van Sanne gaat samen met ons 4 weken door Australië trekken. In die weken gaan we een rondrit maken van Melbourne naar de Great Ocean Road, Kangaroo Island, Ayers Rock en door naar onze eindbestemming Sydney. Ik heb er erg veel zin in.

Tot de volgende keer,

Groetjes uit het zomerse Australië

• 30 Januari 2015 - 09:52

Ellie:

Hallo Nicole vind het heel leuk om op deze manier jullie geweldige vakantie mee te kunnen maken, zo te lezen hebben jullie een geweldige mooie tijd, ga nog lekker genieten van de tijd die jullie daar zijn, en nog een hele fijne tijd daar,heel veel groetjes en een dikke knuffel van Nico en Ellie