Au pair in Brisbane... - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Nicole - WaarBenJij.nu Au pair in Brisbane... - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Nicole - WaarBenJij.nu

Au pair in Brisbane...

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

07 April 2016 | Australië, Brisbane

Hallo allemaal,

Zo en dan heb ik ineens alweer een lente en zomer in Brisbane overleefd sinds mijn vorig reisverslag. Ook heb ik ondertussen alweer mijn au pair gezin verlaten (ik ga wel weer terug voor een paar weekjes ) en ben ik op een nieuw avontuur geweest. Er is ontzettend veel gebeurd in de maanden tussen dit reisverslag en het vorige reisverslag. Dit reisverslag ga ik vooral wat meer over mijn tijd als au pair vertellen en het volgende reisverslag is voor mijn andere avonturen.

Kortom als au pair in een vreemd land werken geeft je een unieke ervaring en is echt een meerwaarde voor mij als pedagoog geweest. Het heeft me een hele andere kijk gegeven op het leven van een gezin. Natuurlijk ben ik niet als pedagoog in het gezin gestart, maar echt gewoon als iemand die voor de dagelijkse behoeften van een kind zorgt, dus als lid van het gezin. Toch heb ik mijn opleiding als pedagoog goed bij dit gezin kunnen gebruiken. Tijdens mijn tijd bij het gezin heb ik moeten switchen van de rol van pedagoog (die niet te veel betrokken is bij het gezin) en als gezinslid. Heel erg lastig op momenten en zeker niet de ideaal situatie, maar dit heeft mijn tijd als au pair alleen maar waardevoller gemaakt. Niet alleen vanwege de gezinssituatie (ouders die niet altijd even goed met elkaar overweg kunnen en een scheiding overwegen), maar door deel uit te maken van het gezin besef ik des te meer wat de behoeften zijn van een gezin en hoe kinderen het hele leven van mensen verandert. De theorie hierover krijgen we natuurlijk tijdens de opleiding, maar door het in de praktijk mee te maken besef ik pas echt hoe lastig het kan zijn om kinderen te hebben. Ook mijn leven veranderde totaal, 5 dagen per week stond mijn leven in het teken van Clancy en zijn behoeften. Ik moest rekening houden met zijn dagritme, gedrag, emoties en de behoefte aan structuur. Het is echt een complete verandering. Ik had dan nog geluk dat ik de weekenden vrij was om te doen wat ik graag wilde, maar ouders hebben deze tijd niet. Voor mij echt een wijze les om dit mee te maken en om heel eerlijk te zijn echt een aanrader voor mensen die met kinderen willen werken. Voor mij is het nu veel gemakkelijker om in te leven wat ouders doormaken met het opvoeden van een kind. En dan heb ik nog geluk gehad dat ik maar één kleintje had om voor te zorgen en dat de opvoeding en ontwikkeling van de kleine vrij soepel verloopt… Hoe moet het dan wel niet zijn voor ouders die problemen hebben met de opvoeding of waarvan de ontwikkeling van het kind niet goed verloopt… Dus voor mij was het een zeer leerzame tijd en ik ben ontzettend blij dat ik dit heb mogen meemaken.

Naast een zeer leerzame tijd heb ik ook een geweldige en relaxte tijd gehad bij het gezin. Acht maanden aan een stuk heb ik bij het gezin als au pair gewerkt en die tijd is echt voorbij gevlogen. Er zijn vele veranderingen geweest (ik ben van 5 dagen werken terug gegaan naar 3 dagen werken en Clancy heeft natuurlijk een hele ontwikkeling doorgemaakt). Clancy was 13 maanden toen ik in het gezin kwam en 21 maanden toen ik daar weer weg ging. De reden waardoor ik minder ben gaan werken is omdat de moeder, Sarah, met haar cursus is gestopt en dus maar één dag van huis was voor werk. We hebben dan veelal samen voor Clancy gezorgd en de tijd verdeeld. Dit was voor mij heel erg goed. Ik hou van structuur en heb nu een aantal maanden in een gezin geleefd waar structuur een stuk minder aanwezig was toen de moeder meer thuis was. Het was even wennen voor Clancy dat zijn moeder er weer was en dat hij dan toch naar mij moest luisteren. Sarah had wekelijks een aantal dingen die ze met Clancy deed en ik had andere dingen die ik met Clancy deed. Een goede verdeling vind ik.

Werken als au pair voor een langere tijd geeft je ook vastigheid en de kans om mensen echt te leren kennen. Ik heb vooral veel au pairs ontmoet in Brisbane en met dat een aantal leuke vakantieplekken waar ik naartoe kan gaan! Met de au pairs heb ik in de weekenden en doordeweeks een aantal uitjes gedaan. Hier ga ik alleen maar een samenvatting van geven, want veel te veel om in detail te vertellen dus hier komt het: Walvissen bekeken bij de Gold Coast; Brisbane en omgeving leren kennen; Stradbroke Island twee keer gedaan, geweldig mooi daar; Springbrook National Park bezocht; Halloween gevierd; op bezoek geweest bij een meisje, Tiffany, dat haar farm work op een dairy farm aan het doen was; dagen van zon, zee en strand gehad rondom Brisbane; afscheidsfeestjes gehad; kerstfeestjes gehad; een uitje naar Bundaberg om zeeschildpadden te zien, Hervey Bay en Rainbow beach bezocht. Kortom veel te veel leuks gedaan om uitgebreid over te vertellen. Wat ik wel graag met jullie wil delen is mijn avontuur rondom kerst!

Dus hier het verhaal rondom kerst. Met mijn au pair gezin heb ik kerst gevierd op een farm in het westen van Queensland (zo’n 9 uur rijden van Brisbane). Ik ben al eerder naar de farm gegaan om te helpen met de voorbereidingen voor het kerstfeest. Kerst organiseren voor 25 mensen is nogal een heel gedoe. Voor mij vooral erg leuk om tijdelijk op een farm te leven en echt in de outback te wonen. Heelrijk vond ik dat, en terug gaan doe ik zeker. Ook erg bijzonder om kerst mee te maken met een Australische familie. Niet dat er veel bijzondere dingen gedaan worden, maar bijzonder om deel uit te maken van de familie. Want kerst gaat dan om gezellig bij elkaar te zijn en vooral om veel te eten en drinken (dus niet echt een verschil met NL). Het was een super leuke tijd daar. Daarna was het voor mij tijd om een korte vakantie te hebben. Na de farm ben ik Tiffany weer gaan bezoeken tijdens haar farm work en haar daarna mee terug naar Brisbane te nemen. Voor ik naar Tiffany ben gegaan ben ik eerst in Injune op een farm bijgekomen van alle drukte rondom kerst. Daarna naar Carnarvan Gorge geweest, een geweldig National Park (een dag was veelste kort maar meer had ik niet voordat het oud en nieuw was en ik die samen met Tiffany wilde vieren). Vanuit Carnarvan Gorge door naar Tiffany. Tiffany was ondertussen erg ongerust dat ik er nog niet was, want ze had mij al eerder verwacht. Oeps soms toch lastig dat er weinig telefoonbereik is en dat miscommunicatie dus niet meteen opgelost kan worden. Gelukkig ongerust om niets en hebben we samen een leuke week gehad op de farm daar. Aardige mensen waar Tiffany haar farmwork heeft gedaan. Daarna zeeschildpadden bezocht bij Mon Repos (Bundaberg). Ontzettend bijzonder om de zeeschildpadden eieren te zien leggen… Echt een geweldige avond gehad! Daarna door naar Brisbane om weer te gaan werken. Het was een heerlijke vakantie moet ik zeggen!

Dat was even kort wat ik heb gedaan tijdens mijn vakantie. Eenmaal terug in Brisbane was het aftellen als au pair toch wel begonnen. Eind februari zou ik weggaan. Sarah en Clancy zouden dan naar Engeland gaan en daarna zou een nieuwe au pair komen. Voor mij echt tijd om weer verder te gaan reizen en nog meer van het geweldige land te ontdekken. Toch raar hoe je al weken van te voren na gaat denken over het afscheid en over alles wat je gaat missen en tegen het eind op gaat zien… Ook ondertussen heel erg uitkijken naar de nieuwe avonturen die nu mogelijk zijn! Omdat ik in april toch nog terug zou komen om meer te horen over de avonturen van Sarah en Clancy in Engeland hebben we maar geen afscheid genomen. Dat komt in april wel! Dus zondag 28 februari gedag gezegd voor een maandje of zo. Wat fijn om het afscheid toch nog even uit te kunnen stellen.

De dag erna was het voor mij tijd om aan een nieuw avontuur van zo’n 5-6 weken te gaan beginnen. En dat avontuur was in het westen van Queensland op een boerderij zo’n 8 uur van Brisbane af. Meer daarover in mijn volgende reisverslag (dat snel geplaatst zal worden!).

See you!

Cheers Nicole

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Brisbane

Nicole

Actief sinds 25 Feb. 2012
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 7702

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2012 - 15 Januari 2013

Stage in Zuid-Afrika

09 September 2014 - 30 November -0001

Droomreis

Landen bezocht: