Stellenbosch en het Kaaps schiereiland - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Nicole - WaarBenJij.nu Stellenbosch en het Kaaps schiereiland - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Nicole - WaarBenJij.nu

Stellenbosch en het Kaaps schiereiland

Blijf op de hoogte en volg Nicole

17 September 2012 | Zuid-Afrika, Genadendal

Goh er zijn alweer 2 weken voorbij, en in die weken is er weer ontzettend veel gebeurd. Door de weeks naar stage, wat nu ook steeds meer wordt, en in de weekenden het land verkennen. Helaas bij stage nog steeds geen begin met 2 projecten, maar ik heb er alle vertrouwen in dat daar deze en volgende week meer schot in komt. Dus zodra dat begonnen is komt er daar ook een update over. Naast stage zijn er alweer 2 weekenden voorbij. Dus daar maar even snel op terugblikken.

Weekend 1 (7, 8 en 9 september):
Poeh dat weekend is alweer lang geleden zeg, het lijkt echt eeuwen geleden. Voor mij gaan hier de weken echt veel te snel, maar gelukkig kan ik het me wel goed herinneren door alle foto’s die er gemaakt zijn. Op facebook kunnen jullie de foto’s zien die ik heb gemaakt. Van dit weekend staan er nog geen op, maar dat komt nog.

Dit weekend was ik, met de rest van de groep, op de vrijdagmiddag vertrokken naar Stellenbosch om daar het weekend door te brengen. Stellenbosch is een van de bekendste wijnstreken rondom Kaapstad waardoor we dat stukje cultuur natuurlijk niet konden missen. Op de vrijdag vooral gerelaxed in het park om ’s avonds heerlijk te gaan uit eten en daarna nog maar weer eens een avondje gaan stappen.

Op de zaterdag hebben we eerst een beetje uitgeslapen, daarna ontbeten om ’s middags een wijntoer te gaan doen. Aangezien we met 8 man waren waarvan er 2 niet drinken besloten we om met de auto te gaan. Achteraf gezien misschien niet zo heel erg slim, want door vele malen verkeerd rijden hebben we uiteindelijk maar 2 wijnboerderijen gezien. Maar we kunnen zeggen dat we een wijnproeferij gehad hebben en dat is al heel wat. Ondanks het vele malen verkeerd rijden hebben we een ontzettend mooie rit gehad en kunnen genieten van de omgeving. Na de tour maar even gaan eten om vervolgens ons weer klaar te maken voor een stapavondje.

Op de zondag maar weer in de ochtend rustig aan gedaan om vervolgens op zoek te gaan naar een natuurpark dat bij Stellenbosch in de buurt lag. Dit weekend heb ik wel weer wat geleerd en dat is dat ik absoluut niet moet navigeren want dan komen we nergens. Zo gingen we goed tot een t-splitsing (waarbij op de kaart stond dat we rechtdoor moesten, mja dat ging een beetje moeilijk. Dus toen maar de verkeerde kant op. Dus na heel lang rijden eindigde we, door mijn schuld, weer bij het begin punt. Maar dat zorgde we er wel voor dat we, na het vragen van de weg, wel de goede weg konden vinden. Uiteindelijk was het helemaal niet zo moeilijk om het natuurpark te vinden. Helaas in het park geen dier gezien vanwege het super slechte weer, maar het was wel een hele mooie rit. Foto’s volgen nog, want ik reed en kon dus helaas geen foto’s maken. Het leukste van de rit was een stukje door het water heen rijden. Door de vele regen was de weg overstroomd en moesten we daar dus doorheen rijden. Achteraf stelde het niets voor, maar voordat ik er doorheen reed dacht ik dat het dieper was…

Maarja dat was dus alweer het weekend. ’s Middags nog even boodschappen gedaan in Somerset Mall en daarna rustig naar Genadendal toe gereden om ’s avonds op tijd naar bed toe te gaan.

Weekend 2 (14, 15 en 16 september)
Dit weekend stond er vanalles op de planning. Een rondrit over het Kaaps schiereiland met onder andere vele kleine dorpjes, een natuurpark waarin het beroemde Kaap de goede Hoop zich bevind, natuurlijk Cape point en dan weer terug naar Kaapstad. Dus een klein beetje cultuur, vooral veel natuur en niet te vergeten een weekend vol gezelligheid.

Op de vrijdag zijn we weer met zijn achten vertrokken vanuit Genadendal naar Muizenberg om daar de nacht door te brengen. Muizenberg staat bekend om zijn mooie stranden waar je goed kunt surfen en waar veel gevist wordt. Wij dachten dat is de ideale plek om te overnachten, waar de surfedudes zich bevinden daar moeten wij ook zijn. Helaas was dat minder waar. Bij het hostel waar wij bleven moesten we al voor middernacht terug zijn anders werden we het hostel niet meer binnengelaten. Echt belachelijk, want daar gaat ons stapavondje. Gelukkig was er in Muizenberg niet zo veel te beleven, maar na veel rondvragen hadden we een plaatsje gevonden waar wel veel te beleven was. Dat was Kalkbay, daar zijn we dus met de auto naar toe gereden om toch nog een leuk kroegje te vinden om de avond door te brengen. Dit kroegje was er zeker ook, aangezien we al vroeg moesten vertrekken hebben we maar besloten om hier nog een keer terug te gaan om het hele nachtleven mee te maken. ondanks dat we vroeg in bed lagen heb ik nog niet veel geslapen, dit vanwege een trein die elk half uur lang het raam raasde. Weer een tegenvaller van het hostel. Dus zaterdagochtend maar op tijd op gestaan om de route over het schiereiland af te maken.

Het was die zaterdag mijn buurt om te rijden, dus tijdens het rijden toch nog kunnen genieten van de omgeving, aangezien het me steeds beter lukt om 2 dingen te gelijk te doen. Wat wil zeggen en auto rijden en de omgeving bekijken, gelukkig zijn er geen ongelukken gebeurt en heb ik weer eens goed kunnen oefenen met 2 dingen tegelijk doen! Onderweg was er van alles te zien, van supermooie stranden tot bergen vol met groen. Vooral het stuk langs het strand rijden vond ik erg mooi om te zien. Dicht langs de bergen en hoog boven het strand, met alleen een vangrail dat je van de afgrond scheidt, dus daar was het extra goed opletten met rijden. Tussendoor nog even een stop gemaakt in Simon’s Town, waar we pinguins gespot hebben, daarna door naar het natuurpark Table Mountain (oftewel Tafelberg). In dat natuurpark ligt het bekende Kaap de goede hoop en natuurlijk Cape Point, wat echt plekken zijn die we zeker gezien moeten hebben. Dat was daar ook wel te merken, want het was super druk. Vooral het natuurpark was erg mooi om te zien, we hebben verschillende dieren gespot en vooral het spotten van de Zebra was erg moeilijk. Gelukkig zag iemand ze en daarom meteen op de rem om ze eens goed te bekijken. Door de zwart-witte kleur zijn ze moeilijk te zien in een omgeving met veel rotsen en wat groen. Maar het is gelukt en ze staan op de foto. Daarnaast vooral erg veel bavianen gezien, wat een ondeugden zijn dat. Ze zijn zo gewend aan mensen/auto’s dat ze rustig op de weg blijven zitten. Ze gaan ook echt niet voor je aan de kant, op een gegeven moment was het maar midden op de weg rijden aangezien er links en rechts van de auto bavianen waren.
Het mooiste van alle bavianen die ik heb gezien was wel vanuit de auto toen het volgende gebeuren. Er waren een aantal mensen gezellig aan het picknicken in de schaduw van de bomen. Op eens verscheen er een baviaan, wat deden de mensen toen ze begonnen te schreeuwen en liepen weg. Waarop de aap bedacht, wacht eens daar valt iets lekkers te halen. De aap begon met een lege zak chips. Waarop de mensen begonnen te roepen naar de aap en hem wegwilden jagen. Met als gevolg dat de aap een doos met allemaal lekkere koekjes pakte en er vandoor ging. De mensen erachteraan, maar natuurlijk de aap won. Dus alle waarschuwingen zijn ook echt waar, en wie is er nu ook weer zo stom om zijn spullen onbeheerd achter te laten, tja zij hadden blijkbaar niet goed genoeg naar de waarschuwingen gekeken! Maar dat levert voor nu wel een hele leuke herinnering op…

Na het natuurpark maar weer doorgereden langs de westkant van het Kaapsschiereiland. Dat verliep niet helemaal zonder problemen, maar via de oostkant zijn we toch weer bij de westkant uitgekomen. Maar goed dat het een kleine, smalle punt is, waardoor we niet zo heel ver om zijn gereden. Vervolgens via Noordhoek naar Houtbay gereden. Daar tussenin ligt een hele mooie weg, half in de bergen en half boven het strand. Dus erg mooi om te rijden, vooral erg veel bochten waardoor snel rijden er niet in zat. Ook heb ik veel van de omgeving gemist, aangezien ik daar dus echt niet om me heen naar de omgeving kon kijken. Dus ik moet het daar hebben van de foto’s die anderen gemaakt hebben, maar dat is niet zo erg.

Via Houtbay maar door gereden naar Kaapstad om daar de nacht door te brengen. ’s Avonds ben ik maar eens niet mee gegaan om te stappeen, doordat ik veel te moe was van het vele rijden en natuurlijk van de omgeving genieten. Dus op tijd naar bed om de volgende dat weer om 9 uur uit bed te komen.

Op de zondag hadden we besloten om de dag op het strand door te brengen, aangezien de weersvoorspellingen erg goed waren. Dus na het ontbijt in de auto op weg naar het strand. Natuurlijk verliep die route ook niet goed genoeg, aangezien we moeite hadden vanuit Kaapstad weer terug naar Muizenberg toe te rijden, maar het is allemaal goed gekomen en een tijdje later lagen we heerlijk op het strand in Muizenberg. Even lekker de zee in geweest, die was behoorlijk koud. Na 10 minuten had ik veel te koude voeten en enkels dus ben ik maar weer het water uitgeweest, maar het was wel ontzettend lekker. Daarna uren op het strand gelegen, lekker luieren en niet te vergeten insmeren om niet te verbranden. Aan het eind nog een paar keer moeten verplaatsen, aangezien de zee toch wel erg dichtbij ons kwam, met als gevolg natte handdoeken. Daarna weer lekker terg naar Genadendal om daar een rustige avond door te brengen.

En al deze weekenden hebben me weer geleidt naar een nieuwe week, met veel stage en een lang weekend in het vooruitzicht. Voor komend weekend staan er ook weer leuke dingen op de planning, maar dat vertel ik wel wanneer het allemaal voorbij is.

Oja en de Zuid-Afrikaanse taal begin ik beetje bij beetje ook steeds meer onder de knie te krijgen. Het blijft toch lastig, maar de kinderen en de medewerkers van het Overberg Red Cross proberen me goed te helpen. Dus nog even flink oefenen en dan gaat het hopelijk vele malen makkelijker. Ik ben er wel weer achtergekomen dat een vreemde taal leren mij gewoon niet ligt, en dan lijkt dit nog zoveel op Nederlands. Het verstaan is super makkelijk, maar het terugpraten gaat me toch nog veel te moeilijk af. Mja gewoon geduld hebben…

Baie groet, Nicole

• 24 September 2012 - 10:38

Imke Melskens:

HEEE Nicole!
    Leuk om je verhalen weer te lezen! Vooral dat verhaal van de aap haha!!
    Zo te lezen onderneem je veel, zie je veel! Jaloers!
    Geniet ervan, en die taal die heb je in januari onder de knie ;)
    Pas goed op jezelf! Liefs xx Imke