Spring Break - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Nicole - WaarBenJij.nu Spring Break - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Nicole - WaarBenJij.nu

Spring Break

Blijf op de hoogte en volg Nicole

08 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Genadendal

De tijd hier vliegt voorbij, sinds het vorige verslag zijn we alweer 2 weken verder waarbinnen van alles is gebeurd. Van veranderingen op stage tot een heerlijke Spring Break vakantie. In het vorige verslag heb ik gezegd dat ik de volgende keer wat meer over stage zou vertellen, nou hier komt het dan hoor.

Samen met Hanna breng ik de dagen door om te werken voor het Rode Kruis in Greyton. In het begin hebben we aan 4 projecten gewerkt, dat er al snel 5 waren en op een gegeven moment zelfs 6. Maar dat werden er toch een beetje te veel, dus zijn we weer teruggaan naar 4 projecten.

Een korte samenvatting van de projecten:
1) Charm Club
Dit is een nieuw project waar meiden van graad 6 en 7 (in de leeftijd van 10 tot 13) leren om negatieve invloeden die op de middelbare school komen te weerstaan. Dit project is opgezet, omdat er op dit moment veel meisjes op de middelbare school in verkeerde handen terecht komen, mede omdat zij niet voor zichzelf opkomen en omdat zij niet weten wat ‘normaal’ gedrag is. Daarbij wordt er een hechte groep opgericht zodat de meiden niet alleen staan wanneer zij de overgang van de basisschool naar de middelbare school maken. Kortom een hele klus, maar wel super leuk, We gaan de meiden van alles leren en dat ook nog op een leuke manier. Niet alleen maar serieuze dingen, maar ook bakken en handwerken.
Hierbij ga ik over een aantal weken de meiden iets leren over zelfverdediging. Een aantal meiden hadden aangegeven dat ze dit graag wilden leren, en ik heb aangegeven dat ik het leuk vond om de meiden hier iets over te leren. Dus de komende weken ga ik maar eens op onderzoek uit hoe je het makkelijkste een belager van je af kunt houden, erg leuk dus.
2) Fair Start
Fair Start is een nieuwe organisatie in Genadendal. De organisatie is een aantal maanden geleden opgestart voor peuters/kleuters en hun moeders. Het is een early childhood development programma waar ouders gestimuleerd worden om zich meer met de ontwikkeling van hun kinderen bezig te houden. Dit project is nog helemaal nieuw en Hanna en ik zijn de eerste studenten die hier komen te werken. Wij hebben nu nog 10 weken om het project op te zetten en daarna door andere studenten te laten overnemen. Wat wij gaan doen is met 6 kinderen werken en voor hun een programma opzetten dat voldoet aan de behoeften van kind en ouder.
Kortom het is nog allemaal nieuw en deze week gaan we er pas echt mee beginnen, maar het is zeker een project waar ik echt iets mee kan bereiken. Naast het werken met de kinderen, ook nog het informeren van de ouders.
3) Fetal Alcohol Syndrome (FAS)
FAS is een syndroom dat ongeboren kinderen krijgen wanneer de moeder tijdens of voor de zwangerschap alcohol nuttigt. De kinderen krijgen hier geen diagnose voor FAS omdat het onderzoek voor vele ouders niet haalbaar is. De ouders weten wel dat er iets mankeert met het kind, maar het kind te laten onderzoeken kost geld en dit hebben ouders vaak niet. Hulpverleners en leerkrachten zien dat kinderen speciale behoeften hebben, een van de oorzaken is vaak FAS. Er wordt over FAS kinderen gesproken wanneer hulpverleners en leerkrachten zeker weten dat de moeder tijdens de zwangerschap alcohol genuttigd heeft.
Wat ik bij dit project ga doen is leerkrachten en hulpverleners informatie geven over hoe ze om kunnen gaan met kinderen die kenmerken van FAS vertonen, aangezien die kenmerken heel breed zijn en ook door andere ziekten veroorzaakt kunnen worden, wordt er gesproken over kinderen met speciale behoeften. Hopelijk kan ik het de leerkrachten wat makkelijker maken om met de kinderen met speciale behoeften in de klas om te gaan.
4) Bullying
Leerkrachten zien pesten op scholen als een groot probleem. Aangezien er nog geen onderzoek is gedaan naar de mening van de kinderen op scholen moeten Hanna en ik een enquête opzetten over pesten. Met deze enquête moet bereikt worden of de kinderen pesten als een probleem zien, en hoe groot zij het probleem vinden. Daarnaast of de kinderen weten wat pesten is.
Dit is een hele opgave om in 1 enquête te doen en het zal nog lastig worden om het te bereiken. Binnenkort gaan we beginnen met het maken van de enquête en dan hopen we dat het eindresultaat is wat onze opdrachtgever voor ogen had.

Nou dat waren dan kort even de projecten, die ik nu nog heb, op een rijtje! Het is toch nog een langer verhaal geworden dan ik had verwacht, mja wat wil je met 4 verschillende projecten waar allemaal veel tijd in gaat zitten.

Nu dan maar over op de weekenden en natuurlijk Spring Break. Maar als eerst het weekend van 21, 22 en 23 september. Op de vrijdagavond had Paddy, de projectleider in Grabouw, een optreden in Genadendal, dat konden we natuurlijk niet missen. Dus we hebben maar eens een avondje in Genadendal doorgebracht, het was een zeer geslaagde avond geweest met de mensen van Grabouw en Genadendal bij elkaar. De volgende avond een Braai op de basisschool in Genadendal. Aangezien we daarna nog naar Kaapstad toe gingen hebben we maar kort genoten van de gezelligheid van de braai. Het was nog erg vroeg toen we gingen, de mensen begonnen pas te komen toen wij alweer gingen. Maar we waren er wel van overtuigd dat als we waren gebleven dat het een super gezellige avond zou worden! Wij moesten op de zaterdag avond nog naar Kaapstad toe, omdat 4 mensen van het project op de zondagochtend de 10 km run in Kaapstad gingen lopen. Na een hoop gedoe konden ze om half 7 van start gaan. Het was een geslaagde 10 km run! De groep had hem netjes binnen 56 minuten afgelegd, en dat ondanks de vele langzame mensen die de run deden. Want het is hier heel normaal om een run lopend af te leggen, dus dan kun je je wel voorstellen hoe je moet slalommen om bij de finish te komen, dus alle respect voor degene die de 10 km run gedaan hebben!!!
Na de korte nacht iedereen weer terug hun bed in om toch nog eventjes wat te slapen. Vroeg in de middag toch maar weer opgestaan om een museum voor moderne kunst te bezoeken. Ook al ben ik niet echt into de kunst, er hingen mooie schilderijen tussen. Daarna maar weer eens rustig naar het oude en vertrouwde Genadendal toe rijden. Het blijft toch leuk om daar weer thuis te komen.

Jaja en dan nu Spring Break. Aangezien we op de vrijdag alleen een meeting hadden gepland hadden we afgesproken om daarna meteen te vertrekken naar Mosselbay waar we de eerste nacht zouden doorbrengen. Mosselbay is hier een uur of 4 vandaag, dus toen we er waren hebben we niet meer zoveel gedaan. Nog even rustig gewandeld en genoten van het uitzicht vanaf het winkelcentrum. Het winkelcentrum lag behoorlijk hoger dan de rest dus we konden volop genieten van wat we zagen, mooie stranden, mooie huizen en vooral veel zee!
De zaterdagochtend zijn we vertrokken naar ons volgende adresje met op die dag wel wat uitjes gepland. We zijn namelijk in Oudshoorn naar een struisvogelfarm geweest met een 45 minuut durende rondleiding. Bij de rondleiding hoorde het berijden van een struisvogel, maar dat heb ik maar niet gedaan. Was leuk om te zien, maar niets voor mij. Dezelfde dag hebben we ook nog de Cango Wildlife Ranch bezocht, dat was toch wat meer mijn ding. Daar vooral heel veel mooie dieren gezien, wat zijn witte tijgers toch mooi. Voor foto’s kijk maar op mijn facebook, daar staan er genoeg!!! Daarna doorgereden naar George om daar te overnachten. In George was het hostel zeker een meevaller, wie had verwacht dat het zo groot zou zijn en dat er een zwembad was. Tegenover Kaapstad zijn deze hostels veel kleiner en veel huiselijker ingericht, dus ik voelde me daar al meteen thuis.
De zondagochtend maar weer vroeg vertrokken voor de volgende drukke dag. Deze dag stond er een townshiptour in Knysna en een bezoek aan het Knysna Elephant Park op de planning. Kortom een leerzame tour door de township en een leuke afsluiting bij de olifanten. Je kon de olifanten gewoon aanraken en ik heb er lekker mee gewandeld. Het was allemaal heel ontspannen, de olifanten liepen wat en je kon met ze mee lopen en ondertussen heel veel foto’s maken. Na deze dag doorgereden naar Plettenberg Bay om daar te overnachten.
De maandag, nog een drukkere dag dan de dag ervoor aangezien we naar Monkeyland toe gingen en Hanna en Jorn gingen Bungeejumpen. Alles ging voorspoediger dan gedacht en voor de middag zat ons programma er alweer op waardoor we nog een middag over hadden om leuke dingen te doen in Jeffrey’s bay. Nou die leuke dingen hebben we ook gedaan, ik heb voor het eerst in mijn leven gesurft. Het was veel te moeilijk en uiteindelijk na lang zwoegen door de golven heen te zijn, even wachten op een golf die me weer terug bracht naar het strand. Ik heb nog niet eens een poging gedaan om op het surfbord te gaan staan, het ging mij allemaal veel te snel. En ja het peddelen dat is veel zwaarder dan ik ooit had verwacht. Na anderhalf uur in het water had ik er genoeg van, aangezien mijn armen niet meer mee wilde werken, ik had echt geen kracht meer in mijn armen over!!
Dan eindelijk op de dinsdag naar het Addo Elephant National Park toe, en dat was werkelijk geweldig. Om 12 uur hebben we daar een tour gedaan met een tourcar. Gelukkig was het niet druk en hadden we een auto voor 9 man waar we met zijn zessen in zaten. Een hele lieve olifant heeft ons nog even getrakteerd op een modderbad wat echt geweldig was om te zien. De modderpoel bevond zich bij een zandweggetje waar geen toeristen mochten komen, maar wij geluk met de rondleiding dat wij er wel heen mochten. Heel bijzonder om te zien hoe een olifant zichzelf een modderbad geeft, ik zou het zo niet kunnen. Daarna verder gereden en nog heel veel mooie plaatjes geschoten van olifanten. Aangezien 2 uur veel te kort was zijn we met onze Chico het park in gereden om alleen op de verharde wegen te blijven, de zandwegen waren toch niet zo geschikt voor onze Chico. Ik wilde heel graag heel thuis komen, dus de zandwegen maar overgeslagen. Tijdens het rondrijden in de Chico is het heel erg goed kijken of je iets ziet wat niet in de omgeving thuis hoort, alleen op die manier zie je een dier. Dus heel vaak stop roepen en weer een stukje terugrijden om te kijken of er ook echt een dier zat… Ja hoor wij hebben nog heel wat dieren gespot, helaas waren de olifanten niet meer bij de drinkplaats en besefte ik nogmaals hoeveel geluk we hebben gehad met de dieren die we allemaal gezien hebben.
Na een hele leuke dag in Addo teruggereden naar Jeffrey’s Bay om daar weer te slapen. De volgende dag aan een stuk door terug gereden naar Genadendal, we hadden het wel gehad met de vakantie en wilde dolgraag naar het oude en vertrouwde Genadendal.
Op de donderdag maar weer eens alle was gewassen, want ja het duurt hier wel even voordat het droog is, aangezien alles nog steeds zeiknat uit de wasmachine komt. En ook het hand wassen duurt lang voordat het droog is, mja ik denk maar zo vele mensen hier hebben geen wasmachine, dus wij mogen van geluk spreken dat wij tenminste niet alles over de hand moeten wassen.

En toen was de vakantie nog niet voorbij, de groep hier ging in het weekend van 5, 6 en 7 oktober nog naar een Festival toe, aangezien ik toch niet zo’n fan ben van een festival had ik besloten om het weekend lekker in Genadendal door te brengen. Ik ben ook heel blij geweest met mijn keus, want ik heb een heerlijk weekend gehad met alleen maar luieren en niets doen. Ik moet toch zeggen dat ik het hier tot nu toe alleen maar druk heb gehad en een dagje niets doen was er niet bij, dus dan komt zo’n weekend super goed uit. Dus als afsluiter van de vakantie heb ik een rustig, maar lekker weekend gehad. Helaas zat het weer niet mee en heb ik me maar binnen, onder een dikke deken, moeten vermaken. Mja beter kan bijna niet!

Nou nu is het alweer maandag en vandaag verschillende vergaderingen gehad voor stage. Dus een korte maar drukke stagedag achter de rug. Vergaderingen blijven vermoeiend en dan is het fijn om weer lekker thuis te zijn en toch maar eens weer een reisverslag te typen. Nu nog even mijn reflectie voor supervisie maken en daarna is het genoeg geweest voor vandaag!

Nu alvast de planning voor komend weekend. Aangezien ik vrijdag jarig ben en dan ook nog eens Nederland moet voetballen gaan we vrijdag naar Kaapstad toe om de wedstrijd van Nederland te kijken. De zaterdag de Tafelberg beklimmen en abseilen en de zondag naar Robbeneiland. Kortom een super leuk verjaardagsweekend in het vooruitzicht!

Tot de volgende keer,
Baie Groet,
Nicole

  • 18 Oktober 2012 - 22:28

    Gitta:

    Vind ik leuk!!!!

  • 18 Oktober 2012 - 22:28

    Gitta:

    Vind ik leuk!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Genadendal

Nicole

Actief sinds 25 Feb. 2012
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 7718

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2012 - 15 Januari 2013

Stage in Zuid-Afrika

09 September 2014 - 30 November -0001

Droomreis

Landen bezocht: