Eerste reisverslag - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Nicole - WaarBenJij.nu Eerste reisverslag - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Nicole - WaarBenJij.nu

Eerste reisverslag

Blijf op de hoogte en volg Nicole

16 Augustus 2012 | Zuid-Afrika, Genadendal

Hallo Allemaal,

Pas een verlaat verslag aangezien het internet nog niet werkt in het huisje. We hebben van alles geprobeerd, maar helaas het wil niet werken. We missen de gebruikersnaam en het wachtwoord, waardoor het al snel niet wil werken. Gelukkig zijn de internetmannetjes langs geweest om het internet weer aan de praat te krijgen. Een wijze les voor als het internet het niet meer doet, kom absoluut niet aan de reset knop, want dan lukt het helemaal niet meer. Dus dat weet ik nu voor de volgende keer, hopelijk blijft het internet het doen en kan ik jullie nu vaker op de hoogte te houden van mijn stage in Zuid-Afrika.

Aangezien dit pas het eerste verslag is dat ik plaats en ik hier nu toch al een week ben is het verslag best lang geworden. De volgende verslagen zullen heel wat korter zijn, want nu kan ik vaker iets van me laten horen.

Het weer in Zuid-Afrika:
Vooral heel erg koud, het waait en nat. Overdag schijnt wel de zon, in het zonnetje is het dan ook best lekker. Maar door de harde wind blijft het overdag ook koud. Dus mensen in Nederland jullie hebben het qua weer een stuk beter dan dat ik het hier heb!!! Gelukkig wordt het weer in september beter en dan hoop ik dat ik binnen geen dikke trui meer aan nodig heb!

Donderdag en vrijdag:
De reis in het vliegtuig is goed verlopen, lang maar gelukkig genoeg ruimte om te zitten. Het eten kon beter, maar echt vies was het nu ook weer niet. Helaas niet zoveel geslapen als ik had gehoopt, waardoor ik vrijdag nog moe was van de reis. Maar voor de volgende vlucht weet ik dat ik koekjes in mijn tas moet stoppen. Vooral omdat je zolang stil zit in het vliegtuig en verder niets doet. Ook moet ik de volgende keer wat vaker rondjes gaan lopen om zo mijn bloed niet te ver in mijn benen te laten zakken, aangezien ik deze vlucht bijna ben flauwgevallen. Dus genoeg tips voor de volgende vlucht en hopen dat het dan een stuk beter gaat….
Eenmaal aangekomen op het vliegveld was het allemaal een stuk beter. In het vliegtuig was het best warm en in Kaapstad scheen de zon, waardoor het leek alsof het buiten nog redelijk te doen was. Behalve dan dat we het personeel buiten allemaal zagen rondlopen in een dikke jas, muts en handschoenen. Dus het moest wel koud zijn, nou daar kwamen we ook wel achter toen we eenmaal buiten kwamen. Gelukkig stond de auto heel dichtbij en hoefden we niet zo ver naar de auto in de kou te lopen.
We zijn met vijf studenten tegelijk aangekomen, waarvan er drie naar Grabouw toe moesten en 2 naar Genadendal. Doordat er ’s middags nog een meisje kwam dat naar Genadendal toe moest, mochten Hanna en ik wachten in Grabouw. De reis naar Grabouw was echt super mooi, onderweg heel veel bergen gezien, met vooral veel gesteente wat ik wel vond opvallen. Onderweg naar Grabouw hebben we snel onze eerste boodschappen gedaan en een dikke slaapzak en fleecedeken gekocht, aangezien het hier ’s nachts nu erg koud is. Lang leve de winter!!!
In Grabouw was het vooral in huis erg koud. Buiten in de zon was het goed te doen, maar binnen had je een dikke jas nodig. De reis van Grabouw naar Genadendal was ongeveer 50 minuten, waardoor ik helemaal gaar was na zo’n lange dag reizen. Eenmaal aangekomen in Genadendal keek ik mijn ogen uit. Super leuke huisjes en iedereen zwaait en roept naar elkaar. Echt super leuk!
Ons huisje is echt super gezellig. De deur klemt heel erg waardoor je tegen de deur aan moet schoppen om hem open te krijgen. De eerste dag was dat nog leuk, maar nu is het al wat minder. Je wilt gewoon snel naar binnen toe of de deur uit en dat lukt niet vanwege een klemmende deur :(. Mja dat overleven we ook wel weer…
Binnen was het even kijken wie welke slaapkamers kreeg, aangezien er een hele grote was, een hele leuke, een normale slaapkamer en een slaapkamer die als opslagplaats gebruikt wordt. Na even denken heeft iedereen de kamer die, die ook graag wilde. Dus alles goed gekomen met de kamer indeling. Daarna snel de koffer uitpakken, aangezien dat toch ook iets was waar ik echt naar uitgekeken heb. Daarna maar eens eten koken, het was alweer 7 uur en we hadden allemaal al lang niets meer gegeten. Na het eten nog maar even een filmpje op een laptop gekeken en daarna heerlijk ons bedje in aangezien iedereen er een lange dag op had zitten en graag wilde slapen.
Het weer in Genadendal, vooral erg nat en een hele harde wind. Af en toe hadden we nog wel de zon gezien, maar helaas was het vooral in de avond erg slecht weer.

Zaterdag 11-8:
De volgende dag was het vroeg opstaan om de auto’s in Kaapstad op te halen. We hadden afgesproken om, om 7 uur op te staan om daarna ons klaar te maken en gezamenlijk te ontbijten. Blijkbaar ben ik de vroege vogel in huis, aangezien de andere twee het fijn vinden om nog even te snoozen. Aangezien ik dit niet wist ben ik iedereen maar gaan wakker maken, met als resultaat dat we met 4 man in huis waren, terwijl er toen ik ging slapen nog maar 3 man waren. Blijkbaar had Lizelle, Vera gebeld met de vraag of Quirein bij ons kon slapen, omdat hij anders helemaal alleen in huis zat. Quirein was pas die avond laat aangekomen, waardoor hij ook zijn huis nog niet had gezien. Dus dat was een hele verassing ’s ochtends en ik heb niet veel van zijn aankomst die avond ervoor gehoord. Ik heb wel wat stemmen gehoord, maar daarna begon het weer hard te waaien en heb ik me weer lekker omgedraaid in mijn bedje.
Nou de volgende ochtend met zijn allen op naar Kaapstad om de auto’s op te halen. Eenmaal in Kaapstad aangekomen was het uitkijken naar onze auto. Het is een volkswagen Chico, die nog werkt met een shook (of zoiets). Kortom heel erg wennen met starten, tot nu toe vind ik het helemaal niets. Hopelijk ben ik er over een paar maanden aangewend.
Na alle uitleg over de auto en het ondertekenen van het contract konden we op weg naar Grabouw. Daar gingen we hoor, een hele tocht met veel nieuwe dingen… Iemand achterna rijden, links rijden en dan ook nog in een nieuwe, totaal andere auto dan ik gewend ben, rijden. Na stuurbekrachtiging gewend te zijn is een auto zonder stuurbekrachtiging niet meer makkelijk te rijden in het begin, poeh wat stuurt dat zwaar zeg… Maar ik heb het overleeft. Met rijden begon het al heel goed, bij de eerste kruising was ik meteen de andere auto kwijt, aangezien ik in de 2 wilde wegrijden wat de auto niet zo leuk vond. Dus daar gingen we dan hoor, maar gewoon ergens rijden en ergens totaal verkeerd terecht komen. Dus dat werd een belletje naar Lizelle, die gelukkig naast de kant stond te wachten. Het links rijden is vooral heel erg opletten wanneer je in een dorp/stad rijdt. Op de grotere wegen stelt het niets voor, dan rij je in de 4 of 5 en hoef je niet meer te schakelen, waardoor je niet meer in de gaten hebt dat je links rijdt.
Van Kaapstad naar de Somerset Mall rijden en daar onze grote boodschappen maar eens doen, aangezien we de vrijdag van alles waren vergeten. Van de Somerset naar Genadendal heeft Hanna verder gereden en dat was nogal een lange en moeizame rit. In het begin moeite met de auto en vooral veel verdwalen, maar eenmaal op de grote weg stelde het niet meer zoveel voor. Dan rijdt de auto bijna vanzelf!!!!
In de middag waren we thuis, even alles opgeruimd om vervolgens bij Bergstraat 23 met zijn achten te gaan eten. Het was een hele gezellige avond, met wat eten, drinken en een muziekje erbij. Wat heb je nu nog meer nodig!!! We hebben elkaar wat beter leren kennen en daarna maar weer, redelijk op tijd, op naar ons bedje. Het was weer een lange dag geweest en de eerste nacht toch minder geslapen dan dat we nodig hadden.

Zondag 12-8:
Deze ochtend konden we gelukkig uitslapen, dus lekker tot 10 uur in bed gebleven en daarna geprobeerd of ik het internet aan de gang kon krijgen, aangezien dat niet werkt. Helaas is het niet gelukt om het internet aan de gang te krijgen en binnenkort komt er iemand het internet fixen. Hopelijk komt hij snel, zodat ik iedereen wat vaker op de hoogte kan stellen van wat er allemaal gebeurt in Zuid-Afrika…
De zondag zijn we maar een stroom gaan kopen, aangezien die bijna op was en we niet wisten wanneer we weer stroom zouden kunnen kopen. Jaja, hier moeten de mensen de stroom kopen. Je geeft geld en dan krijg je daar voor kWh stroom, die je via een code op je stroomkast kunt plaatsen. Heel apart, maar wel fijn nu weten we in ieder geval wat we verbruiken aan stroom! En dan nog iets hier dan de stroom in de winkels op zijn, waardoor je geen stroom meer kunt kopen, heel bizar. Blijkbaar kopen de winkeliers elke dag een bepaalde hoeveelheid stroom in, waardoor ze niet onbeperkt stroom kunnen verkopen.
Daarna maar eens rustig gaan ontbijten, een paar lekkere geroosterde boterhammen, want wij hebben het geluk dat we een tosti-ijzer en een broodrooster. Dus nu nog de kaas zodat ik een lekkere tosti kan gaan maken. Na het ontbijt zijn we maar eens het dorp (the community) gaan verkennen. Heerlijk rondlopen in het dorp en vooral je ogen uitkijken naar alles en iedereen. Ook zijn we op bezoek gegaan bij George Grey 2, aangezien we wel nieuwsgierig waren naar hun huisje.
Bij George Grey 2 hadden ze 2 waakhonden die niet zo trouw waren aan hun huis, aangezien ze daarna met ons verder zijn gelopen. Ze zijn ons echt een heel stuk gevolgd totdat Lizelle ons mee heeft genomen naar Greyton. Toevallig liepen wij bij de doorgaande weg van Genadendal en zag Lizelle ons, waarop ze vroeg of wij het leuk vonden om met haar mee te rijden naar Greyton. Dit wilden wij wel, dan hadden we Greyton ook alvast gezien.
Greyton is het dorpje waar veel blanke mensen van buitenaf wonen en waar ook veel toeristen komen. In Greyton hebben ze ook een gedeelte waar alleen lokale bevolking woont, het onderscheid tussen de rijke en de arme mensen is daar heel duidelijk zichtbaar aan hun woningen. Lizelle moest tanken in Greyton, waardoor wij nu weten waar we kunnen tanken. Het tankstation in Greyton is de enige in de omgeving. Het tanken gaat hier best apart. Je rijdt naar het station, er komt iemand naar de auto toe. Die geef je geld en hij gaat voor je tanken. Op de auto staat een sticker met erop welke benzine er in de auto moet, gelukkig gewoon 95 ongelood, wat ik ben gewend. Na de tankervaring zijn we weer teruggereden naar Genadendal en heeft Lizelle ons bij de Nederlandse bakker afgezet. Jaja, er zit een Nederlandse bakker in Genadendal en hij verkoopt gewoon broodje kroket, dus dat hoeven wij hier niet te missen. De bakker is natuurlijk dicht op de zondag dus zijn we maar weer verder de omgeving gaan verkennen. Na nog een poos lopen vonden we het wel mooi geweest en zijn we weer terug naar ons huisje gegaan.
Om kwart over 4 moesten we klaarstaan, omdat Lizelle ons na een Spa in Caledon ging brengen. Best bijzonder dat ze op 31 km afstand een Spa hebben. Doordat het overal erg koud is kwam een Spa ons heel goed uit. Lekker liggen in het warme water en even nergens aan denken. Na het Spa zijn we met zijn allen pizza gaan eten. Daarna weer rustig naar huis gegaan, om op tijd te gaan slapen, aangezien de volgende ochtend de introductie gaat beginnen.

Maandag 13-8:
Op de maandag maar weer onze wekker gezet, omdat we om 10 uur in Grabouw moesten zijn. Wat voor ons betekent dat we om kwart voor 9 moesten gaan. Dus we stonden netjes buiten, in het zonnetje, te wachten, aangezien het erg koud was. Vervolgens weer de rit naar Grabouw, ik heb hem nu al een paar keer gezien, maar het blijft een mooie rit!
In Grabouw zijn we begonnen met onze eerste dag van de introductie, die een week duurt en op het einde nog een kamp van 2 nachten. De eerste dag begon met het geven van het programma van de komende week. Het was vooral een hele lange dag met veel luisteren, dat ik ook het enige wat ik me van die dag kan herinneren.
’s Avonds zijn we met zijn allen bij ons gaan eten. Daarna nog gezellig geklets en toch maar op tijd gaan slapen om de volgende dag weer fris te zijn voor de tweede dag van de introductie.

Dinsdag 14-8:
Deze ochtend moesten we nog eens extra vroeg op, omdat we om kwart voor negen alweer paraat moesten staan in Grabouw. De tweede dag van de introductie begon met een uitleg over het tot stand komen van het Theewaterskloofproject en het tot stand komen van de partnerrelaties. Kortom een lange dag met veel verhalen en we waren blij dat we naar huis toe konden. Daar ons omkleden, eten en klaarmaken voor het verjaardagsfeestje van Quirein.
’s Avonds hebben we de verjaardag van Quirein gevierd, het was een erg gezellig feestje en we lagen uiteindelijk nog redelijk op tijd in bed. Op de terug weg hebben Vera en ik samen gelopen. En ja hoor we zijn al thuis gebracht door 2 super schattige honden. De honden zijn van e huisbaas van Quirein en Bas en zijn met ons meegelopen naar huis. Eenmaal thuisgekomen wilden de honden graag mee naar binnen toe, maar dat hebben we toch maar niet gedaan. Wij hebben de deur dicht gemaakt en gehoopt dat de honden meteen weer weg gingen. De volgende ochtend waren ze er niet meer, dus dan zal het wel allemaal goed gekomen zijn.

Woensdag 15-8:
Goh wat een gedoe met de Chico’s zeg. Dinsdagavond wilden de mensen van de Bergstraat naar huis toe rijden en de auto wilde niet goed starten. Alsnog de auto aan de praat gekregen, ging het benzinelampje branden. Dus wat er met hun benzine is gebeurt is nog niet helemaal duidelijk, hopelijk zijn de leidingen niet doorgesneden en kunnen ze gewoon weer verder met de auto. Nu rest nog de vraag of er bij ons nog wel benzine in de auto zit.
Dit is alweer de derde introductie dag. Waar eigenlijk het volgende op het programma stond, Afrikaanse les en het ontmoeten van de begeleiders van de projecten. Het tweede ging niet door, waardoor we alleen Afrikaanse les hebben gehad. Daarbij hebben we de hele ochtend geprobeerd om de taal te begrijpen. Leze is het goed te doen, maar de woorden uitspreken is toch een heel ander verhaal. Wanneer je de taal hoort is het goed te begrijpen als de mensen langzaam praten. Dus ik heb nog wat te leren, maar voor mij wel een hele leuke uitdaging. Ik ben benieuwd hoe het me zal vergaan…
Aangezien de helft van de dag niet doorging, hadden we ’s middags vrij. Althans we waren op tijd klaar met de intro, maar door boodschappen in Caledon waren we alsnog aan het eind van de middag thuis. Dit gaf me wel mooi de gelegenheid om maar eens het reisverslag te gaan maken! Nu nog hopen op internet en dan kan ik het reisverslag gaan plaatsen.
Voor het avondeten zijn we uitgenodigd bij Lizelle thuis. Lizelle heeft een heel mooi huis, met een hele warme openhaard. Dus het was gezellig daar. Lekker gegeten en wij hebben maar de afwas voor Lizelle gedaan. We vonden het toch wel netjes om Lizelle niet met de afwas te laten zitten. Dus de meiden hebben afgewassen en morgen mogen de jongens aan de bak!!! Het was een gezellige avond en we hebben heel wat foto’s gezien van de vorige studenten. Meteen een afspraak gemaakt om elke woensdag met zijn allen te gaan eten.

Donderdag:
Vandaag maar even naar de bibliotheek geweest om toch nog even te internetten. Aangezien wij moesten wachten om naar onze projecten in Greyton toe te gaan. Het internet in de bibliotheek was wat langzamer, vooral bij het openen van mijn schoolgegevens. Maar gelukkig was ik daar snel aangewend. Nu maar hopen dat ik in het huisje snel internet heb, zodat ik foto’s online kan gaan zetten. Maar dan moet ik eerst nog maar eens de foto’s van de omgeving gaan maken. nu heb ik alleen nog maar foto’s van het uitzicht vanuit ons huisje, de omgeving komt dus nog en dat ga ik morgen doen wanneer wij van Genadendal naar Grabouw toe gaan om naar de township in Cape Town toe te gaan en om daarna naar het kamp toe te gaan. Dus na het weekend zullen er foto’s online komen te staan. Of op facebook of op Waarbenjij.nu. Ligt eraan waar ik ze het snelste kan uploaden!
Yes, vandaag is het internet gemaakt. Blijkbaar alle gegevens gereset, dus het duurde nogal lang voordat de mannen het geregeld hebben. Maar gelukkig hebben we nu internet.

Lekker bly, baie groet, Nicole

  • 16 Augustus 2012 - 18:16

    Gitta:

    Heej Nicole,

    Wat een verslag! Jezus, je houdt ons wel bezig! Hihih.. maar welke kamer heb jij nu???

    Veel plezier en kan niet wachten op de foto's en het volgende verslag. Toen ik het woord Spa las zag ik ons weer liggen in Nimma en Arcen... heerlijk..

    xxx Gitta

  • 16 Augustus 2012 - 18:20

    Nicole :

    Haha gitta, ik moest ook zeker aan onze bezoekjes aan het thermaalbad denken. Ik heb nu de kamer gekregen die ik graag wilde, aan de voorkant van het huis!!

  • 16 Augustus 2012 - 19:26

    Wilma M:

    Fijn dat het nu allemaal werkt ben je van plan al je verslagen zo uitgebreid te houden want dan hebben we nog wel wat te lezen. Wil jij ook nog verslag van ons? Gr. Wilma m

  • 19 Augustus 2012 - 19:27

    Lein:

    Hai Nicole,

    Leuk om je op deze manier te volgen. Fijn om te lezen dat je gesetteld bent!
    Overigens zit je op dezelfde plek als waar mijn vroegere stagiaire ook is geweest. En tja...het is nu winter in Z.Afrika, andere kant van de evenaar. Maar ja...straks is het bij ons herfst en bij jullie lente. Enne met kerst is het bij jullie warm haha...

    Nou meis, ik blijf je volgen hoor!

    liefs Marjolein

  • 19 Augustus 2012 - 19:46

    Kiki:

    Hallo Nicole,
    Wat een leuk verslag..
    Gemaakt heel wat mee zo Hahahha..

    Ik blijf je verhalen lezen..

    Veel plezier en geniet ervan...

    Gr kiki

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Genadendal

Nicole

Actief sinds 25 Feb. 2012
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 7720

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2012 - 15 Januari 2013

Stage in Zuid-Afrika

09 September 2014 - 30 November -0001

Droomreis

Landen bezocht: